Prečo sú piráti užitočnejší než ACTA?

O pár rokov sa na tento článok budem pozerať už len ako na spomienku.V súčastnosti sa však v spoločnosti diskutuje o dohode ACTA. Je zlá. Prečo?

Čo je ACTA?

ACTA je dohoda, ktorej cieľom je chrániť duševné vlastníctvo. Na prvý pohľad to možno znie dobre – zrušíme pirátstvo a prinútime ľudí platiť za obsah, ktorý doteraz využívali nelegálne. Keďže sa nám neosvedčilo pracne kontrolovať všetky stránky, tak prenecháme kontrolu obsahu poskytovateľom internetu a prevádzkovateľom webových služieb. ACTA bola podpísaná 22 krajinami EU, avšak to nemusí znamenať, že sa reálne dostane do platnosti. ACTA je príčinou početných demonštrácií a dokonca sa stala aj volebným mottom. Dôvodov je hneď niekoľko – ľudia nechcú byť kontrolovaný, chcú súkromie. Poskytovatelia nechcú kontrolovať obsah, jednak je to drahé a jednak nezaujímavé. Najviac z toho vyťažia producenti (hovorí sa hlavne o dvoch amerických hudobných producentoch, ktorý údajne za celou dohodou stoja) nie autori. ACTA je témou častých diskusií a ja by som rád vyjadril svoj obšírny názor.

Duševné vlastníctvo existuje

Azda prvou otázkou spojenou s ACTOU je otázka, či duševné vlastníctvo vôbec existuje. Jožo má reálnu stoličku, ja mu stoličku vezmem, Jožo prišiel o stoličku. Jožo prišiel o predmet, ktorý vlastnil. Čo ak však Peter napísal zdrojový kód a ja som ho skopíroval? Peter o svoj zdrojový kód neprišiel avšak strávil čas tým, že ho vymyslel a napísal. To je duševné vlastníctvo. Na princípe duševného vlastníctva je postavený celý internet (a v podstate väčšina IT) – nemôžete ho chytiť ale aj napriek tomu má svoju hodnotu. Poprenie duševného vlastníctva by znamenalo, že popierame hodnotu internetu a teda platíme informatikou zbytočne.

Pirátstvo nie je zlé

Toto je dosť revolučná myšlienka. Názor väčšiny je, že piráti sú zlí – používajú obsah, za ktorý nezaplatili, okrádajú autorov o ich zaslúžené zisky. Dokonca sa hovorí o krádeži a o tom, že to je nemorálne. Vážne? Nesprávne podľa mňa je, ak štúdio strávi mesiace vyvíjaním hry a po vydaní to niekto stiahne, začne napaľovať na DVD a predávať. Zarába na tom. Zarába na niečom, na čo nevynaložil žiadne úsilie. Prečo by potom tie peniaze mali patriť jemu a nie autorovi? Avšak bezplatné šírenie obsahu je niečo úplne iné. Je to najlepšia reklama vôbec. Nemusíte minúť ani korunu na marketing, iba sa zdanlivo vzdáte časti zisku. Spomeňte si ako ste začali hrať vy (teda ak ste sa niekedy hrali). Prišli ste ku kamarátovi a spýtali ste sa – čo to je za hra, ktorú hraješ? A on vám požičal CD/disketu, ktoré ste si napálili. Potom prišiel internet, tak miesto míňania peňazí na DVD, ste si to rovno stiahli. Potom za vami prišiel ďalší kamarát a informácie o hre sa šírila. Dôležité je, čo ste spravili potom. Ľudia totiž veľmi radi míňajú svoje peniaze na veci, ktoré sa im páčia a ktoré podľa nich majú tú hodnotu, za ktorú sa predávajú. Štúdio Sauropod vydalo pár obrázkov a jedno  prezentačné video s konceptami hry, ktorú vyvíjajú. Niekoľko desiatok (možno až stoviek) ľudí bolo ochotných si hru v momente kúpiť (“Take my money and give me your game!”). To je skupina ľudí, ktorá pre autora znamená okamžitý zisk a ktorou žiaden autor nepohŕdne. Druhou skupinou sú ľudia, ktorí si hru “nelegálne” stiahnu. Zahrajú si ju a keďže sa im páči, tak si ju kúpia, chcú jednoducho podporiť autora. Táto skupina je úžasná, pretože ak si vašu hru aj nekúpia ihneď, sú k vám naklonený a váš ďalší titul si s najväčšou pravdepodobnosťou kúpia v predpredaji, lebo vám veria. Treťou skupinou sú ľudia, teda poväčšinou deti, ktoré si hru nemôžu dovoliť. Aj táto skupina je však pre autorov zaujímavá. Keď zarobia, tak si vašu hru (alebo jej pokračovanie) kúpia. A ak by si ju aj nekúpili, tak stále o vás šíria informácie. Hovoria o tom svojím kamarátom, dávajú videá na Youtube, píšu statusy na Facebooku. Hru sprostredkúvajú bezplatne a teda na tom nezarobia. Iba vám robia reklamu. Posledná skupina sú piráti z donútenia. Vy ste ich prinútili, aby si váš produkt nekúpili. Neposkytli ste im službu, ktorú im piráti poskytnúť dokážu. Predstavte si, že sledujete hru už dlhší čas. Páči sa vám, dokonca by ste boli ochotný si ju kúpiť. Potom prídete nato, že v Amerike vychádza 1. februára a vo vašej krajine až 1. mája. Nestiahli by ste si ju?

Je to nemorálne? Na túto otázku musí nájsť odpoveď každý sám. Ide však o “krádež” duševného vlastníctva. Otázkou znie, ktorej skupiny sa tvorcovia boja? Tých, ktorí si hru/pesničku stiahnu a nebude sa im páčiť? Mali by si ju radšej kúpiť?

Tvorcovia míňajú peniaze – zbytočne

Niektoré spoločnosti si povedali, že ich obsah nebude nikto kopírovať. Zaplatili preto celé oddelenia programátorov nato,  aby vyvinuli ochranu proti kopírovaniu. Načo? Peniaze, ktoré investovali do ochrany ich produktu (hoc nato majú právo) mohli radšej investovať do produktu (napr. na zlepšení grafiky) a získali by si oveľa viac fanúšikov. Piráti totižto väčšinu ochrán aj tak prekonajú a nakoniec zákazníci, ktorí si hru kúpili sa musia starať, či im ich hra pôjde aj keď zmenia niektorí komponent v PC, prípadne preinštalujú operačný systém.

ACTA je proti vývoju

Ak budú autorské práva dokonale chránené, môže nastať veľmi zvláštna situácia – rapídne spomalenie vývoja. Prečo? Pretože nemôžete pokračovať v práci iných ľudí. Nemôžete učiť iných ľudí to, začo ste vy zaplatili. Nemôžete použiť túto vetu, lebo ju už pred vami povedal niekto iný. Názor, že spoločnosti by sa mali spájať a vyvíjať technológie spoločne znie pekne, isteže, ale je to hlúposť. Konkurencia je dobrá ale duševné vlastníctvo by malo byť aspoň na istý čas chránené. Netreba to však preháňať.

ACTA ide sama proti sebe

Úplne na záver by som chcel poukázať na jeden zaujímavý fakt. Doba bez pirátov je možno za rohom a ACTA ju ničí. Hovorí vám niečo Cloud computering? Všetky vaše dáta, aplikácie, fotky ba aj operačný systém by mohol byť v budúcnosti na “jednom” centralizovanom mieste a vy budete vlastniť iba zariadenie, pomocou ktorého sa ku cloudu dostanete. Okrem toho, že by to mohlo znamenať lacnejšie počítače, prináša to zo sebou ešte jednu zaujímavú výhodou (ktorá sa asi tiež nebude páčiť) – zničenie pirátstva. Pokiaľ bude jediným spôsobom, ako dostať aplikáciu do operačného systému (OS) App Store (teda obchod daného OS), budete používať iba legálny softvér. Ak si hudbu kúpite iba cez služby ako iTunes, budete používať počúvať iba legálnu hudbu. Takto by sa mohlo radikálne zamedziť pirátstvu. Avšak do hry vstupuje ACTA, ktorá chce ničiť (a má nato právo) všetky serveri, ktoré porušujú/obsahujú autorsky chránený obsah. A týmito serverami (resp. službami) môže byť aj cloud v ranných štádiách.

Záver

Pirátstvo nie je správne a týmto článkom ho nepodporujem. Poukazujem, že nie je až také zlé, akoby sa mohlo zdať. Riaďte sa vlastným rozumom a svedomím, pri rozhodovaní, či si program/hru/skladbu/službu kúpiť alebo stiahnuť. Ak sa vám páči, tak si ju kúpte, podporíte tým autora, ktorí si to zaslúži.

Pridaj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>